søndag 3. april 2011

Kreativ søndag.....

Planene for denne søndagen var enkle - først en håndballkamp og deretter være kreativ, og da passet det fint at Karianne i sin Smykkelineblogg kom med en liten "kreativ søndag"-utfordring. Tema: Blått.

Begynte på en ring i går - litt sånn uten mål og mening. Tok frem litt sølvtråd (3 mm) og sølvrør, med planer om å trylle det sammen til en ring, en ring som jeg også kunne sette noen stener i.

Etter litt saging, filing og lodding var dette resultatet:


Ringen bærer preg av at jeg er ute av trening og at jeg ikke har "planlagt" arbeidet godt nok. Men jeg har fortsatt et håp om at ringen blir brukbar når jeg er ferdig med den.

Så snart håndballkampen til Lilly (11) er ferdig er jeg igang med neste steg som er å sette i en sten i "røret", og i tråd med dagens tema velger jeg en 4mm blå topaz.

Her er topaz'n på plass. Ikke helt enkelt å få satt den fast. Ved å sette ringen fast langs hele røret, ble det ikke noen plass til å hamre fast stenen. Så jeg valgte å sage av en del av festene som går langs røret. På bildet her ser dere at festene er kortere enn på bildet uten sten. Gambler på at jeg kan file det litt penere underveis.

Litt penere ble det - men har mye å gå på:

 På sidene har jeg satt inn 2 oransje CZ (2mm) og 2 blanke CZ (2.5mm)
 Litt usymetrisk ;) ...og gir meg assosiasjoner til båtlanterner og lyskastere....
Ringen ble brukbar, men langt fra salgbar - hverken designet eller håndverket. Men uten tvil en nyttig øvelse. Jeg kommer til å bruke ringen selv, ihvertfall en stund, før den blir demontert og får et nytt liv.

Så hva har jeg lært av dette? Jo:
- Lær deg å tegne og ta deg tid til tegne arbeidet før du setter igang
- Planlegg arbeidet: viktig slik at du unngår at noen deler er "i veien" når du skal sette en sten
- Ha tålmodighet underveis - skader ikke å legge noe tilsides eller begynne forfra
- Øvelse gjør mester

Alt i alt så er jeg fornøyd med denne kreative søndagen selv om jeg ikke er fornøyd med det kreative resultatet. Men jeg har fått trent litt på ulike teknikker og har blitt bedre kjent med eget utstyr, og sist men ikke minst - jeg har kost meg!

1 kommentar:

Unknown sa...

Synes den ble kjempefin jeg! Og veldig koselig at du ble med på utfordringen:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...